مراقبت و سلامتی

آیا قاعدگی بر زیبایی پوست و مو تاثیری دارد؟

دوره پریود و یکی دو روز پیش از آن، زمانیست که پوست شما درگیر مشکلات مرتبط با پریودی نظیر جوش، لک و آکنه می‌شود. این موضوع به علت انباشته شدن سِبوم در زیر سطح پوست است که ظاهری چرب به آن می‌دهد. اگر می‌خواهید بدانید کدام هورمون مقصر اصلی این واقعه است، باید بگوییم که چرب شدن پوست در حقیقت حاصل اثرگذاری چند هورمون است.

وقتی هورمون‌هایی مانند پروژسترون، استروژن و تستسترون از حالت متوازن خارج می‌شوند احتمال چرب یا خشک شدن بیش از اندازه پوست افزایش می‌یابد. استروژن در چرخه قاعدگی به حد بالا و پایین رسیده و همین موضوع بر روی بافت، ضخامت، یکنواختی ساختار پوست و توازن مایعات زیر پوستی تاثیر می‌گذارد.

تغییرات در سطح هورمون می‌تواند باعث ایجاد آکنه شود و پروژسترون نیز در این فرآیند نقشی اساسی دارد. این هورمون باعث بسته شدن منافذ پوستی شده و با تجمع مقدار بیشتری سبوم در زیر سطح پوست، بروز انواع جوش و آکنه قابل انتظار خواهد بود.

در دوران قاعدگی چه اتفاقی برای پوست می‌افتد؟

در جریان چند روز ابتدایی چرخه قاعدگی، سطح هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون پایین است. این موضوع باعث خشک و مصنوعی به نظر رسیدن پوست شده و چین و چروک‌ها نیز محسوس‌تر از قبل دیده می‌شوند. مرطوب کردن و آبرسانی پوست بهترین راهکار برای کمک به پوست جهت عبور از این چند روز حساس است.

در جریان هفته نخست از سیکل عادت ماهیانه، هورمون استرژون که برای پوست ضروری است در سطح پایینی قرار داشته و علاوه بر شستشو و رطوبت رسانی معمولی، پوست شما نیازمند مراقبت‌های بیشتری است. اگر مشکلات پوستی و تاثیر قاعدگی بر پوست شما بیشتر از حد معمول بود بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

Leave a Reply

Your email address will not be published.