مراقبت و سلامتی

اهمیت کم خوابی بر سلامت پوست و مو

تاثیر خواب بر سلامت پوست و مو
اهمیت کم خوابی بر پوست بسیار زیاد است. خواب خوب تاثیر بسزایی بر روی شادابی و کیفیت پوست و موی شما دارد. علت این است که خون‌رسانی و فرآیند تکثیر سلول‌ها در هنگام خواب به شکل بهتر و منظم‌تری صورت گرفته و در نتیجه پوست و مو نیز از مزایای این شرایط بهره می‌برند. علاوه بر این، دیر خوابیدن و یا بی‌خوابی شبانه باعث اختلال در روند ترشح هورمون‌ ملاتونین یا هورمون تنظیم کننده خواب شده که نتیجه این امر مختل شدن روند جوان‌سازی پوست و مو و تکثیر سلول‌ها می‌شود.

از سوی دیگر، زمانی که نظم خواب شما بهم می‌خورد هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس شروع به ترشح می‌کند. این هورمون که مشکلات زیادی را در دراز مدت برای بدن انسان به همراه دارد، باعث کاهش سرعت تولید کلاژن می‌شود. کلاژن یکی از مهم‌ترین اجزای ساختار پوست است که به حفظ شادابی و جوانی آن کمک می‌کند. در چنین شرایطی پوست شما شفافیت و شادابی خود را به مرور از دست داده و اگر مدتی طولانی از خواب با کیفیت برخوردار نباشید ممکن است اولین نشانه‌های چین و چروک و افتادگی پوست را حتی در جوانی مشاهده کنید!

تاثیر خواب بر سلامت پوست و مو
تاثیر خواب بر سلامت پوست و مو
علاوه بر این، اختلال خواب و ریزش مو نیز رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. در واقع در بسیاری از افراد که دچار بی‌خوابی یا خواب بی‌کیفیت هستند و یا شرایط زندگی آنها استرس‌ و شوک‌های عصبی مختلفی را به آنها وارد می‌کند با مشکلات مختلفی در موهای خود دست و پنجه نرم می‌کنند. ریزش، کدر شدن و حتی خشکی و بدحالتی موها می‌تواند به دلیل کمبود یک خواب با کیفیت و مناسب اتفاق بیفتد.

تعریف خواب خوب و با کیفیت
برای داشتن یک خواب خوب و اثربخش باید عوامل مختلفی را رعایت کنید؛ این عوامل شامل حالت مناسب خوابیدن، زمان مناسب خوابیدن و مدت زمان خواب، توجه به بهداشت و برنامه خواب منظم می‌شود که اگر آنها را رعایت کنید، خواب مناسب و با کیفیت بدون شک بر روی کیفیت زندگی شما تاثیر کاملا محسوسی خواهد گذاشت.

مدت زمان خواب تا حد زیادی به سن هر فرد و سبک زندگی وی بستگی دارد. به طور کلی اگر در طول شبانه روز کمتر از ۶ ساعت بخوابید دچار کم خوابی هستید. اگر در شبانه روز بیش از ۹ ساعت می‌خوابید نیز اصطلاحا پرخوابی دارید. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، خواب شبانه ۷ الی ۸ ساعت تمامی نیاز‌های بدن به خواب را برطرف خواهد کرد. اما این عدد برای نوزادان یا افراد مسن می‌تواند متفاوت باشد.

برای حفظ سلامت پوست و مو، علاوه بر زمان مناسبی که به خوابیدن اختصاص می‌دهید باید نکات دیگری را نیز مد نظر قرار دهید. لوازم خواب شما اعم از بالشت و پتو و تشک، همگی باید تمیز باشند. همچنین به خانم‌ها توصیه می‌شود پیش از خوابیدن حتما آرایش صورت خود را با یک پاک کننده آرایش مناسب تمیز کرده و در صورت نیاز برای شستن موهای خود دوش بگیرند. با رعایت همین نکات ساده می‌توانید تاثیر خواب بر پوست صورت و مو را مشاهده کنید.

تاثیر کم خوابی بر سلامت پوست و مو
همان‌طور که گفتیم اهمیت خواب بر پوست و مو تقریبا بر هیچ کسی پوشیده نیست. در بسیاری از موارد کم خوابی با مشکلات پوست و مو از جمله جوش صورت یا ریزش مو در ارتباط است. در تحقیقات انجام شده بسیاری از زنانی که در طول شبانه روز تنها ۱ الی ۲ ساعت کمتر از حد استاندارد می‌خوابند از پوست کدرتر پر چروک‌تری نسبت به دیگران برخوردارند.

کاهش تمرکز، ضعف حافظه، پیری زودرس، شکنندگی موها، سکته مغزی، کاهش قدرت باروری در مردان، خستگی مزمن، دیابت نوع ۲، ضعف سیستم ایمنی و بسیاری دیگر از جمله پیامدهای کم خوابی هستند که نه تنها پوست و مو بلکه تمام بدن را با چالش مواجه می‌کنند.

بهترین زمان خواب برای سلامت پوست و مو
در این مقاله در خصوص اهمیت خواب بر پوست و مو و اثرات بی خوابی بر پوست صحبت کردیم، اما بهترین زمان خواب برای پوست شاداب، چه موقع است؟ براساس تحقیقات صورت گرفته خواب شبانه چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی به مراتب بهتر از خواب روزانه است. به همین دلیل توصیه شده تا در ساعات آغازین شب به خواب بروید و صبح زود بیدار شوید. در واقع بازه پیشنهادی بسیاری از کارشناسان ۱۰-۱۱ الی ۶-۷ صبح است که با توجه به سبک زندگی خود می‌توانید الگوی خوابتان را تنظیم کنید.

این تفکر که شب دیرتر به خواب بروید و از آن طرف صبح دیرتر از خواب بلند شوید اشتباه است. در واقع اگرچه شما بازه ۸ ساعته را به خواب رفته‌اید اما کیفیت خواب روز با شب قابل مقایسه نیست. علت این موضوع نیز به ترشح هورمون ملاتونین و ماده موثر کلاژن مربوط می‌شود. توجه داشته باشید برای اینکه شادابی و جوانی پوست و موی شما در طول شبانه روز حفظ شود، باید حداکثر ساعت ۱۱ شب به خواب بروید. بازه زمانی ۱۰-۱۱ الی ۶-۷ صبح بهترین زمان برای ترمیم و بازسازی پوست و مو است.

Leave a Reply

Your email address will not be published.